• al meer dan 60 jaar uw powerpartner
  • groene energiebronnen
  • Robuust schakel- en installatiemateriaal
  • Maneuvering-Stabilization-Anchoring
  • ultramoderne systeemmonitoring
  • Groots assortiment
  • Side-Power PROportioneel
  • al meer dan 60 jaar uw powerpartner
  • groene energiebronnen
  • Robuust schakel- en installatiemateriaal
  • Maneuvering-Stabilization-Anchoring
  • ultramoderne systeemmonitoring
  • Groots assortiment
  • Side-Power PROportioneel
  • al meer dan 60 jaar uw powerpartner
  • groene energiebronnen
  • Robuust schakel- en installatiemateriaal
  • Maneuvering-Stabilization-Anchoring
  • ultramoderne systeemmonitoring
  • Groots assortiment
  • Side-Power PROportioneel
Facebook
Bekeken producten

Hoe kiest u het juiste stabilisatiesysteem voor uw schip?

Hoe kiest u het juiste stabilisatiesysteem voor uw schip? In de afgelopen jaren is rolstabiliteit een must geworden voor scheepseigenaren vanwege de indrukwekkende toename van het comfort. De rolreductie die moderne systemen bieden, verhoogt de veiligheid aan boord en het comfort maakt het voor veel gezinnen mogelijk om meer gebruik te maken van hun schepen.

De belangrijkste punten ter overweging bij het kiezen van een stabilisatiesysteem
Het is niet altijd even duidelijk welk type stabilisatiesysteem moet worden gekozen, omdat de twee toonaangevende technologieën (vinnen en gyroscopen) aanzienlijke functionele verschillen hebben. Dit betekent dat niet één type geschikt is voor alle jachten of voor de vaarprioriteiten van alle eigenaren.

-       Kies de juiste stabilisatietechnologie die past bij het type schip.
-       Controleer de praktische beperkingen van uw schip - niet alle systemen passen op alle schepen, vooral vanwege de beschikbare ruimte.
-       Overweeg welk systeem het meest geschikt is voor uw jacht en wat het beste past binnen uw budget.

Lees meer: Wat zijn jachtstabilisatoren en hoe werken ze?

De basis
Stabilisatie is een complex onderwerp. Om er zeker van te zijn dat u de juiste technologie voor uw eigen gebruik kiest, is het belangrijkste om te begrijpen dat de prestaties van elk systeem niet oneindig is.


illustratie van een gebogen Vector-Fin
Vergeet afhankelijk zijn van de golfhoogte, maar ook van de golflengte. Een andere grote factor is de snelheid. De wet van de natuurkunde; kracht = snelheid2. Een belangrijk gegeven om naar te zoeken is Newton Meter Second, omdat dit de totale kracht weerspiegelt.

Lees meer: Vector vinnen vs platte vinnen stabilisatoren

Gyro stabilisatiesystemen worden in het schip geïnstalleerd en krijgen hun totale rolreductiekracht uit de contrabeweging die ze genereren om de rol van een schip.


Fin-stabilisatoren werken in het water en hebben twee manieren om rolverminderingskracht te creëren, afhankelijk van tijdens het varen. Bij voor anker liggen draaien de vinnen snel (flap) om kracht op te wekken en hebben zij, net als de Gyro, een bepaalde limiet.

Wanneer een schip vaart, genereren de vinnen rolverminderingskrachten door de hoek waaronder ze vaart. Deze kracht neemt toe met de snelheid in het kwadraat, dus hoe sneller het schip gaat, hoe meer kracht ze opwekken. Cruciaal is dat deze kracht wordt vastgehouden zolang het schip vooruit blijft varen.

De kracht die bij verschillende snelheden wordt opgewekt door een Gyro, vlakke vinnen vs gebogen Vector-Fins’s in een typisch 75 voet motorjacht die wordt duidelijk gemaakt in de bovenstaande grafiek.

Welk systeem is geschikt voor u?
Als uw stabilisatie wenst voor anker, zal de Gyro meer rol bewegingen dan de Fin’s/vinnen. Echter, als u uw schip ook op langere cruises gebruikt en u wilt een uitstekende stabilisatie bij het varen op open zee tussen beschutte ankerplaatsen, hebben de vinnen een krachtvoordeel. Ze kunnen vele malen de golfhoogte en -lengte van een gyroscoop van deze grootte verminderen.

U kunt natuurlijk een grotere gyroscoop kiezen (of meerdere kleinere) om het cruisevermogen te vergroten, maar dan beginnen grootte en gewicht echt rol te spelen. Om de Vector vinnen met acht knopen te evenaren, moet u de grootte van een gyroscoop meer dan verviervoudigen. Als alternatief kunt u ook grotere vinnen kiezen die overeenkomen met de prestaties van de gyroscoop op voor anker liggen. Historisch gezien was de reden om dit niet te doen de extra weerstand van grotere vinnen, wat leidde tot snelheidsverlies en een hoger brandstofverbruik, maar dit is nu veranderd met de introductie van gebogen Side-Power Vector-Fin.

Bekijk hier de stabilisatiesystemen van Side-Power!

Deel deze pagina: