• al meer dan 60 jaar uw powerpartner
  • groene energiebronnen
  • Robuust schakel- en installatiemateriaal
  • Maneuvering-Stabilization-Anchoring
  • ultramoderne systeemmonitoring
  • Groots assortiment
  • Side-Power PROportioneel
  • al meer dan 60 jaar uw powerpartner
  • groene energiebronnen
  • Robuust schakel- en installatiemateriaal
  • Maneuvering-Stabilization-Anchoring
  • ultramoderne systeemmonitoring
  • Groots assortiment
  • Side-Power PROportioneel
  • al meer dan 60 jaar uw powerpartner
  • groene energiebronnen
  • Robuust schakel- en installatiemateriaal
  • Maneuvering-Stabilization-Anchoring
  • ultramoderne systeemmonitoring
  • Groots assortiment
  • Side-Power PROportioneel
Facebook
Bekeken producten

Hoeveel kost een stabilisatiesysteem?

Hoeveel kost een stabilisatiesysteem? De kosten voor het installeren van een stabilisatiesysteem op een schip variëren afhankelijk van het feit of het ship nieuw of gebruikt is, nog de ontwerpkenmerken van het schip achterwegen gelaten.

Een nieuw schip vs. retrofit
Het toevoegen van vin-stabilisatoren zoals Vector vinnen™ kost vaak minder wanneer u een nieuw schip koopt, dan wanneer u een systeem op een gebruikt schip toepast. De reden hiervoor is vrij eenvoudig: het is niet ingewikkeld. Wanneer stabilisatoren bij begin af aan worden geïnstalleerd, heeft de schepenbouwer het voordeel dat hij kabels plaatst en componenten installeert wanneer dit het meest toegankelijk is in het bouwproces en dat hij het ontwerp en de mal aanpast om later een plug-and-go-proces te vergemakkelijken.

Het toepassen van een stabilisatiesysteem op een bestaand schip werkt net even anders. Het vinden van beschikbare ruimte kan op sommige schepen een probleem zijn. Meestal wilt u stabilisatievinnen zo dicht mogelijk bij het middelpunt van het schip installeren om ongewenste neveneffecten te elimineren.




Als u kiest voor Side-Power Vector vinnen™, krijgt u meer flexibiliteit bij de installatie. Het ontwerp van de Vector vinnen™ is minder gevoelig voor plaatsing op de romp, waardoor een meer off-centered installatie mogelijk is, in vergelijking met de oude stijl van de platte vinnen. Een andere kwestie is de grootte van de interne actuators die de vinnen controleren, zowel wat betreft de werkelijke afmetingen, als de totale hoogte van het systeem. Gezien de meeste scheepseigenaren zoveel mogelijk hoogte in hun hutten willen behouden.

Hoewel de beschikbare ruimte beperkt is en de bestaande constructie van de romp versterking nodig heeft om de krachten die op de romp worden overgebracht te verwerken, kan het installeren veel manuren in beslag nemen.

Lees ook: Vector vinnen vs. platte vinnen stabilisatoren

Wat zit er in een stabilisatiesysteem?
De Vector vinnen™ stabilisatoren bestaan uit een paar actuators, vinnen en vinnen-kleppen. Deze worden ofwel hydraulisch aangedreven door een krachtbron van de hoofdmotor ofwel door een wisselstroomaggregaat dat van een generator naar een hydraulische tank en een accumulator loopt.


Afhankelijk van de lengte van het schip zijn er drie aandrijfmaten en zes vin maten. De vermogensbehoefte is afhankelijk van de grootte van de actuator en de roltijd van het schip. Het hydraulische stroomverbruik is bepalend voor de grootte van het hydraulische aggregaat, de stroombehoefte en de kosten. Er kunnen vier vin opstellingen uitvoeren voor alle actuatormaten en deze zelfs combineren.

Wat kost een stabilisatiesysteem?
Een stabilisatiesysteem van Side-Power wordt via hun distributienetwerk wereldwijd verkocht, wat betekent dat er geen exacte ‘’standaard’’ systeemprijs is die aan de eindgebruiker kan worden gegeven.

Vereiste prestatie-impacht op de systeemkosten
Sommige scheepseigenaren zijn alleen geïnteresseerd in stabilisatie tijdens het varen, waarbij de prestaties van de vinnen toenemen met de snelheid. Dit betekent dat voor snelle schepen uitstekende prestaties kunnen worden bereikt met relatief kleine Vector vinnen™. Anderen hechten meer waarde aan de stabilisatie voor anker, waar een grotere vin voor vereist is om de nodige kracht te leveren om het schip te laten rollen.

Installatiekosten
Als het gaat om de installatie, is de lading op elk systeem ongeveer gelijk vanwege de complexiteit ervan. Bovendien zijn de installatiekosten afhankelijk van de indeling en de toegankelijkheid van het schip.

Lees ook: Hoe kiest u de juiste stabilisatie systeem voor uw jacht?

Verder varieert de prijs van land tot land. Als u een systeem achteraf aanpast, is het advies om een werf te vinden die ervaring heeft met het installeren van stabilisatoren. Een werf die ervaring heeft in het retrofitten van soortgelijke schepen als die van uw zou nog beter zijn.

Wat is de invloed van het ontwerp van een schip op de kosten van een stabilisatiesysteem?
Vector vinnen™ moeten in het midden van het schip voor en achter worden geplaatst om de klus te klaren. Op een non-performance schip moeten ze in het midden: 25 procent (1/4) van het schip zitten, meestal in de leefruimte. Voor een schip met hogere prestaties, die vliegt over het water, moeten de vinnen in het midden: 20 procent (1/5) van het schip ondergedompeld zijn als er op snelheid wordt gevaren. Hierdoor verschuiven de vinnen effectief naar achteren, wat betekent dat de actuators zich vaker wel dan niet in het voorste deel van de machinekamer bevinden. Grafische weergave:

Conclusie:
Een stabilisatiesysteem is een dure upgrade. Als uw schip vandaag niet aan uw verwachtingen voldoet, kan dit artikel de balans voor u hebben getipt in de richting van de aankoop van een nieuw schip met stabilisatoren. Echter, als uw huidige schip mooi aan uw eisen voldoet en u ziet geen andere voordelen in het vervangen van uw schip, dan zou het zeker de moeite waard zijn om het upgrade verschil te investeren in een retrofit van een effectief stabilisatorsysteem.

Niet alleen zullen stabilisatoren het aantal keren dat u uw schip kunt gebruiken verhogen. Het zal ook op lange termijn de waarde verhogen, waardoor het schip aantrekkelijker wordt voor de markt, als u besluit uw het te verkopen. In de tussentijd geniet u zelf van de voordelen van een gestabiliseerd schip.

Deel deze pagina: