Wat kost een stabilisatiesysteem?

De kosten voor het installeren van een stabilisatiesysteem op een schip variëren. Het grootste prijsverschil is afhankelijk of het om een nieuw of gebruikt schip gaat. Dit bepaald voor een groot deel de installatie kosten van een dergelijk systeem.

Een nieuw schip, refit en upgrade

Het toevoegen van vin-stabilisatoren zoals Vectorfins™ kost vaak minder wanneer u een nieuw schip koopt, dan wanneer u een systeem op een gebruikt schip installeerd. De reden hiervoor is simpel. Wanneer stabilisatoren tijdens de bouw van uw schip worden geïnstalleerd, heeft de jachtbouwer het voordeel dat hij alle bekabeling plaatst en de componenten installeert tijdens het bouwproces en dat het ontwerp en de mal is aanpast om een plug-and-play -proces te realiseren.

Het toepassen van een stabilisatiesysteem op een bestaand schip werkt net even anders. Het vinden van beschikbare en benodigde ruimte kan op sommige schepen een probleem zijn. Meestal wilt u stabilisatievinnen zo dicht mogelijk bij het middelpunt van het schip installeren om ongewenste neveneffecten te elimineren.

Als u kiest voor Side-Power Vector Fins™, krijgt u meer flexibiliteit tijdens de installatie. Het ontwerp van de Vector Fins™ is minder gevoelig voor de plaatsing op de romp, waardoor een meer “uit het midden” installatie mogelijk is, dit in tegenstelling met de oude platte vinnen. Een andere kwestie is de grootte van de interne actuators, die de vinnen aansturen, zowel wat betreft de werkelijke afmetingen, als de totale hoogte van het systeem. Gezien de meeste jacht eigenaren zoveel mogelijk bergruimte in hun schip willen behouden.

Hoewel de beschikbare ruimte beperkt is en de bestaande constructie van de romp versterking nodig heeft om de krachten die worden overgebracht te verwerken, kan het installeren van een dergelijk systeem aanzienlijk wat manuren in beslag nemen.

Lees ook: Vector vinnen vs. platte vinnen stabilisatoren

Wat zit er in een stabilisatiesysteem?

De Vector Fins™ stabilisatoren bestaan uit een set actuators, vinnen en kleppen. Deze worden ofwel hydraulisch aangedreven door een krachtbron van de hoofdmotor ofwel door een wisselstroom aggregaat die van een generator naar een hydraulische tank en een accumulator loopt.

Afhankelijk van de lengte van het schip zijn er drie aandrijfmaten en zes vin maten mogelijk. De vermogensbehoefte is afhankelijk van de grootte van de actuator en de roltijd van het schip. Het hydraulische stroomverbruik is bepalend voor de grootte van het hydraulische aggregaat, de stroombehoefte en de kosten. Er kunnen tot vier vin opstellingen uitgevoerd worden voor alle actuatorautomaten en deze zijn zelfs te combineren.

Wat kost een stabilisatiesysteem?

De systemen van Side-Power wordt via het distributienetwerk wereldwijd verkocht en zijn per schip verschillend, wat betekent dat er geen exacte ‘’standaard’’ systeemprijs is die aan de eindgebruiker kan worden gegeven. We graag met u in gesprek om u een passend voorstel te doen.

Individuele wensen

Sommige jachteigenaren zijn alleen geïnteresseerd in stabilisatie tijdens het varen, waarbij de prestaties van de vinnen toenemen met de snelheid. Dit betekent dat voor snelle schepen uitstekende prestaties kunnen worden bereikt met relatief kleine Vector Fins™. Anderen hechten meer waarde aan de stabilisatie voor anker, waar een grotere vin vereist is om de nodige kracht te leveren om het schip te laten rollen.

Installatiekosten

Als het gaat om de montage, dan is de installatie op elk systeem ongeveer gelijk vanwege de complexiteit ervan. Bovendien zijn de installatiekosten afhankelijk van de indeling en de toegankelijkheid van het schip.

Lees ook: Hoe kiest u de juiste stabilisatie systeem voor uw jacht?

Verder varieert de prijs per land. Als u een systeem achteraf installeert, is het advies om een werf te vinden die ervaring heeft met het installeren van stabilisatoren. Een werf die ervaring heeft in het re-fitten van soortgelijke schepen als die van u of de werf die uw schip ooit nieuw gebouwd heeft zou helemaal te adviseren zijn.

Wat is de invloed van het ontwerp van een schip op de kosten van een stabilisatiesysteem?

Vector Fins™ moeten in het midden van het schip voor en achter worden geplaatst om de klus te klaren. Op een non-performance schip moeten ze in het midden: 25 procent (1/4) van het schip zitten, meestal in de salon. Voor een schip met hogere prestaties, die vliegt over het water, moeten de vinnen in het midden: 20 procent (1/5) van het schip ondergedompeld zijn als er op snelheid wordt gevaren. Hierdoor verschuiven de vinnen effectief naar achteren, wat betekent dat de actuators zich vaker wel dan niet in het voorste deel van de machinekamer bevinden. Grafische weergave:

Conclusie:

Een stabilisatiesysteem is een investering. Als uw schip op dit moment niet aan uw verwachtingen voldoet, kan dit artikel u helpen in bij de aankoop van een nieuw schip met stabilisatoren. Echter, als uw huidige schip volledig aan uw wensen voldoet en het vervangen is niet van nodig, dan zou het zeer zeker de moeite waard zijn om te investeren in een retro fit van een Vector Fins systeem en uw bestaande schip te up-graden.

Niet alleen zal het het comfort van uw huidige schip aanzienlijk vergroten het zal ook op lange termijn de waarde verhogen, waardoor het schip aantrekkelijker wordt voor de markt, als u besluit uw het te verkopen. In de tussentijd geniet u zelf van de voordelen van een gestabiliseerd schip.